Aspekter ved søkemotormonopolet

Fordeler og ulemper ved å ha google som monopolist

search engineSlik situasjonen med søkemotorer har utviklet seg, er det ikke noen våget påstand at google er absolutt dominant. Dette medfører seg en del fordeler for den jevne internettbruker, men det bringer også med seg de vanlige problemene som følger i en effektiv monopolsituasjon.

De negative effektene av monopolsituasjonen

Siden Google ikke faktisk er en ren monopolist, og siden det finnes noen små konkurrenter, så har vi fortsatt ikke sett en situasjon hvor de mest negative effektene ved monopolsituasjoner har vist seg enda, men vi er på kanten til dette.

Konkurrentene bidrar likevel til at google hele tiden må utvikle og forbedre sine produkter, på et vis som fortsatt fører til at de er gode å bruke. Men noe av markedsdominansen har gått dem i hodet, og de utfører en massiv overvåkning og datasamling fra sine brukere. De mener også at de nå skal sensurere folk som Google bedømmer til ikke å snakke sant.

Dertil er google i en situasjon som gjør det mulig for dem å gripe til seg store deler av de reklameinntektene som egentlig skal finansiere selvstendige nettsider. Om google formidler reklame griper de gjerne til seg så mye som 45 % av reklame-inntektene. Det skaper en flaskehals, som på den ene siden gjør det “for dyrt å reklamere” samtidig som det er “for dyrt å lage kvalitetsinnhold”. Innen klassisk økonomi kalles dette en saks, som fører med seg en lite ideell situasjon for utvikling.

Men det finnes gode sider?

Men ja, det finnes noen fordeler. Tjenesten er velholdt, på tross av maktmissbruket, og de store utgiftene den innebærer for aktive brukere av nettet. Dertil finne passive brukere det det ønsker seg, og det som de ser etter. Algoritmene og databasene til google fungerer fremragende, og det ser ut som utvalgskriteriene blir bedre og bedre, noe som fører til et planøkonomisk løft i kvaliteten på nettinnholdet, der i saksen, hvor google ikke lar markedet slippe til.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *