Falske nyheter eller tapte reklameinntekter?

False newsI etterdønningene av skittkastings-festivalen som det amerikanske valget pleier å være, er det nå på tide med litt ettertanke og analyse. Også når det gjelder diskursen i media. Et av fenomenene som sikker mange bet seg merke i, er påstandene om falske nyheter som fortsatt blir kastet frem og tilbake. Om man er partisan for den ene eller andre parten i denne kampen, kan det sikkert være vanskelig å se, men hva om vi foreslår at begge løy, mens media, den etablerte media, forsøkte å kapitalisere på kampen, hovedsaklig for å beskytte sitt eget levebrød mot oppkomlinger?

Tusen folk per dollar

Kampen om oppmerksomhet på Internett er tiltagende, og reklameinntektene er moderate. Vi har på sett og vis fått en sulteforet presse, siden det ikke lenger eksisterer noen flaskehalser, som store utgifter for trykking og distribuering. Alle kan lage en avis om de vil, noe som presser ned prisen for annonsering. Ytterligere trykk oppstår på grunn av at grossisten av denne informasjonen, gjerne Google, tar en enorm bit av kaka, med rund 45 %, av de formidlede reklameinntektene.

Grobunn for slett arbeid og dårlig informasjon

Slik systemet fungerer i dag så skaper det grobunn for slett arbeid og dårlig informasjon. Noen avvikere går også så langt at de trives i en slik situasjon. De har funnet friheten i at kvalitetskravene har blitt senket til et nivå, hvor det nå er mulig å si nesten hva som helst, uavhengig av sannhetsgehalten. Breitbart er et godt eksempel på et populært nettsted, som overdriver tendenser i rapporteringen, for å appellerer til fordommene til sine faste lesere, så vel som for å skape konflikter som gir sidene deres ekstra eksponering. Men tendensen er uavhengig av politisk legning. Her er hovedmotivet å skape oppstandelse, for så å kassere reklamepenger. Politiske faner er kun der for å motivere massene som skal se reklamen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *