Kampen om click

The battle for clickKampen om klikk er en viktig del av det som i dag omtales som e-økonomi, med sterk fokus på det som har å gjøre med reklameinntekter og affiliasjon. En av de interessante tingene med reklame på Internet er at effekten nå er blitt målbar. Det er noe som vi ikke har kjent til tidligere. Samtidig har dette bidratt til å gjøre reklame billigere, og det har ført til at annonsører kun betaler i de tilfellene hvor reklame har en dokumenterbar effekt.

Googles dominans som en slags grossist for alt som har med nettinnhold og reklame på nettet å gjøre, har likevel ført til å det ikke finner sted en korrekt markedsøkonomisk utvikling av online reklame. For at det skulle skje, måtte Google sluttet å tappe resurser fra både den som reklamerer, og den som leverer innholdet rundt reklamen.

Hva er et klikk verdt?

Om noen klikker på en annonse, for å følge linken til selgeren, så gir dette uttelling for eieren av innholdet. Det betyr at eieren av nettstedet har tjent seg en bitteliten slant, en fraksjon av en cent i vanlig fall, selv om formidling av varer og tjenester som fører til salg, kan innebære mer. Vanligvis betyr tusen kikk på en reklame hos YouTube at eieren av innholdet har tjent rundt 18 $ i snitt, men summen varierer alt etter hvor viktig innholdet rangeres, og på hvor stor spredning det har. Den som har færrest seere, som faktisk ser på reklamen, kan ende opp med å tjene en dollar per 1 000 besøkende.

Unøyaktighet og oppstandelse for profittens skyld

For å trekke til seg oppmerksomhet på billigst mulig vis tyr derfor mange publisister til billige knep, som missledende overskrifter, falske nyheter, eller ren parasittering på kjente fenomen. De kommenterer på kjendiser og halvkjent innhold for å få ut mest reklamepenger med minst mulig innsats.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *